Nazwa usługi: Wyrejestrowanie pojazdu.
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Starostwo Powiatowe w Trzebnicy

ks. Dziekana Wawrzyńca Bochenka 6/

55-100 Trzebnica

http://www.bip.powiat.trzebnica.pl/

tel.: 71 3879501

faks: 71 3120111

   
Wymagane dokumenty:
  • Wniosek
   
Sposób załatwienia sprawy: Wymagane dokumenty:

Wypełniony wniosek wraz z załącznikami zależnymi od przyczyny wyrejestrowania.

Pojazd podlega wyrejestrowaniu na wniosek właściciela pojazdu w przypadku:

przekazania pojazdu (lub niekompletnego pojazdu) do przeds.prowadzącego stację demontażu lub przeds.prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadcz.o demontażu pojazdu lub zaświadcz. o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o których mowa w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,
kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złoży stosowne oświadczenie oraz przedstawi zaświadczenie z Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,
wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę, pod warunkiem przedstawienia dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu i złożenia stosownego oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu,
zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą, pod warunkiem przedstawienia stosownego dokumentu potwierdzającego ten fakt, dla dokumentów sporządzonych w języku obcym wymaga się tłumaczeń przysięgłych,
udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności, jeżeli przedstawiony zostanie dokument potwierdzający ten fakt oraz pod warunkiem wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach.

Do wniosku należy ponadto dołączyć dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, jeżeli była wydana oraz tablice rejestracyjne. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków wyrejestrowywania pojazdu z powodu jego wywozu za granicę. Przedłożenie tablic rejestracyjnych nie jest też wymagane w przypadku kradzieży pojazdu.

Ponadto do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana lub tablic (tablic) rejestracyjnych, jeżeli są one wymagane do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu właściciel winien złożyć stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.

Dodatkowo składając wniosek o wyrejestrowanie należy okazać:

dowód tożsamości - w przypadku osób fizycznych, a także pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta).

W przypadku wywozu pojazdu z kraju lub jego kasacji za granicą, dokumenty sporządzone w języku obcym należy dołączyć do wniosku o wyrejestrowanie wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
   
Opłaty:

Przy składaniu wniosku pobierana jest opłata skarbowa za wydanie decyzji w wysokości 10,00 zł, płatna u inkasenta (Agencja Banku Spółdzielczego przy Wydziale Komunikacji) lub przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Trzebnicy - Bank Spółdzielczy nr konta 73 9591 0004 2001 0000 4431 0107 .

Ponadto w przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł - wpłata na konto jak wyżej.

   
Czas załatwienia sprawy: Wyrejestrowanie pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów, w drodze decyzji administracyjnej.
   
Tryb odwoławczy: Od decyzji odmawiającej wyrejestrowania pojazdu przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wydziału Komunikacji.
Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
   
Podstawa prawna: Ustawa
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm.)
Rozporządzenie
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 186 poz. 1322 z późn. zm.)
Rozporządzenie
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 137 poz. 968 z późn. zm.)
Ustawa
ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 25 poz. 202 z późn. zm.)
Rozporządzenie
rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. z 2010 r. Nr 75 poz. 476)
Rozporządzenie
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności (Dz. U. z 2002 r. Nr 44 poz. 419 z późn. zm.)
Ustawa
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późn. zm.)
   
Inne informacje: Aktualny wykaz przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji można obejrzeć tutaj. Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu: • odzyskanego po kradzieży, • zabytkowego, • mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od 15 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji, • ciągnika i przyczepy rolniczej, • wywiezionego z kraju lub zbytego za granicę. Przepisy te nie dotyczą pojazdów czasowo wycofanych przed 1998 r. (ale nie wycofanych z ruchu na stałe), które mogą być przedmiotem rejestracji w przypadku zmiany właściciela pojazdu.
   
Miejsce składania dokumentów: Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Trzebnicy, ul. Ks. Bochenka 6, parter, pok. 13, tel. 71 387 95 27 / 28.
   
Terminy przyjęć interesantów:
   
Formularz elektroniczny:
   
Formularze tradycyjne: Druk_oplaty_skarbowej_10_zl.xlsx
Druk_oplaty_skarbowej_17_zl.xlsx
Oswiadczenie_pod_odpowiedzialnoscia.doc
Pelnomocnictwo_rejestracja.doc
WNIOSEK_rejestracja.docx
Wykaz_przedsiebiorcow_prowadzacych_stacje_demontazu_-stan_na_dzien_28.01.2013.pdf
Wzor_KP.pdf
Wzory_dowodow_rejestracyjnych.pdf
Wzor_za_wiadczenia_o_demonta_u_pojazdu.pdf
Wzor_za_wiadczenia_o_przyj_ciu_niekompletnego_pojazdu.pdf
   
Dokumenty dodatkowe:
   
Usługi powiązane: